My finance

Je bedrijf verkopen? 7 stappen om de waarde te verhogen

Geplaatst op

Het verkopen van een bedrijf is een grote uitdaging voor ondernemers. Naast de complexiteit van het proces en de emoties die erbij komen kijken, moeten ondernemers ervoor zorgen dat ze de waarde van het bedrijf waar ze zoveel moeite en tijd in hebben gestoken maximaliseren.

Op het laatste moment cosmetische veranderingen aanbrengen aan een bedrijf voordat het op de markt wordt gebracht, is een recept voor teleurstelling.

Planning en voorbereiding voor een overgang is de juiste weg en ondernemers moeten de tijd nemen om het goed te doen.

  1. Advies inwinnen

Werk samen met een ervaren externe adviseur die u kan helpen uw bedrijf verkoopklaar te maken, onder meer door een deskundige waardebepaling te laten uitvoeren.

De verkoop van uw bedrijf is een van de belangrijkste momenten in uw leven als ondernemer. Professioneel advies zal u helpen om het goed aan te pakken.

  1. Werk aan een hogere winst

Verwacht geen hoge biedingen als u slechts break-even draait.

U wilt ook niet te veel geld uit de onderneming halen. Een goede ingehouden winst op uw balans – het deel van het netto-inkomen dat niet is uitgekeerd aan de aandeelhouders – geeft aan kopers aan dat het bedrijf winstgevend en gezond is geweest.

Leestip: Je bakkerij kan je zelf verkopen, met een beetje hulp

  1. Verhoog de omzet en verlaag de kosten

Analyseer uw processen en zoek naar manieren om de operationele efficiëntie te verhogen, de kosten te verlagen en de voorraad onder controle te houden zonder uw activiteiten aan te tasten. Werk uw marketingplan bij en zoek naar manieren om de verkoop te stimuleren, zoals het aanboren van nieuwe markten of het aanbieden van nieuwe producten en diensten.

Focus op het creëren van een gediversifieerd klantenbestand dat, idealiter, wederkerende inkomsten genereert.

  1. Blijf investeren en verbeteren

Een van de grootste fouten die ondernemers maken, is dat ze hun voet van het gaspedaal halen nadat ze besloten hebben om te stoppen.

Het moment dat u stopt met investeren in nieuwe apparatuur, onderhoud en procesverbeteringen is het moment dat u de toekomstige waarde van uw bedrijf begint te verminderen.

  1. Maak een strategisch plan

Een formeel plan met meetbare doelstellingen en mijlpalen voor de komende jaren geeft uw bedrijf geloofwaardigheid als een groeiend bedrijf met potentieel op lange termijn.

  1. Ontwikkel herhaalbare processen en geef uw mensen het heft in handen

De processen in je bedrijf moeten herhaalbaar en leerbaar zijn. Zorg er ook voor dat u uw mensen traint, motiveert en mondig maakt. Besteed vooral aandacht aan het managementteam. Probeer eventuele interne conflicten op te lossen en streef ernaar het personeelsverloop laag te houden. Een sterk, professioneel team voegt waarde toe aan het bedrijf – vooral in bedrijven met weinig tastbare activa.

Uitgelicht: Samen jouw bedrijf verkopen – Via OvernameAdvies.nl

  1. Onderscheid u van de massa

In veel opzichten is het verkopen van uw bedrijf een marketinguitdaging op zich. Daarom is het belangrijk om aan potentiële kopers te laten zien wat uw product of dienst onderscheidt van de concurrentie. Vraag enkele van uw jarenlange klanten om getuigenissen waarin ze uitleggen waarom ze zaken met u doen en wat hen terug doet komen.

Ongeacht of u daadwerkelijk overgaat tot een verkoop, zullen deze tips u helpen een sterker, efficiënter en waardevoller bedrijf op te bouwen.

Gerelateerde berichten

Wat is vreemd vermogen?

De financiën en het bedrijfsresultaat van een onderneming bestaat uit honderden verschillende onderdelen die samen worden gebracht in een overzicht....

Lees meer

Tips om te besparen op een autoverzekering

De maandelijkse vaste lasten kunnen zonder dat je het doorhebt al snel hoog oplopen. Ondanks dat hier een groot gedeelte van de inkomsten heen gaan,...

Lees meer

Over ons

Contactgegevens

Via info @ domein.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden